Piano Concoursen

Koningin Elisabethwedstrijd 


De Koningin Elisabethwedstrijd organiseert in 2025 een sessie voor pianisten. Deze wedstrijd is bedoeld voor vergevorderde muzikanten die klaar zijn om aan een internationale carrière te beginnen. 


De Koningin Elisabethwedstrijd is een onafhankelijke vereniging zonder winstoogmerk, geleid door een Raad van bestuur en een Uitvoerend Comité. De vzw functioneert met beperkte vaste kosten en genereert haar voornaamste financiële middelen uit de verkoop van tickets en abonnementen tijdens haar diverse muzikale manifestaties.

YPF EUROPEAN PIANO COMPETITION


Het 9de YPF concours wordt georganiseerd van 26 februari t/m 9 maart 2025 in het Bimhuis en Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam. Ook voor dit concours verwelkomt de Young Pianist Foundation weer jonge pianisten t/m 27 jaar uit de Europese Unie, inclusief het Verenigd Koninkrijk. 


De YPF European Piano Competition – Grand Prix Youri Egorov, zoals het concours officieel wordt genoemd, brengt toptalenten uit de Europese Unie, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland naar Nederland, waardoor er niet alleen een gezonde en stimulerende pianistische uitdaging ontstaat, maar ook een incentive voor studenten, docenten en educatieve programma's binnen de conservatoria om nog grotere betrokkenheid en prestaties te bereiken. Verantwoorde talentontwikkeling is het basisidee van YPF. Net als het nationale concours dat was, is dit tweede Europese YPF-concours ook opgezet vanuit dit pedagogische ethos, wat betekent dat de laureaten niet 'alleen gelaten' worden, maar op weg naar de top worden begeleid.


De internationale jury van de YPF European Piano Competition 2025 bestaat uit: Severin von Eckardstein, Jean-Claude Vanden Eynden, Edith Fischer, Nino Gvetadze, Ronan O'Hora (voorzitter zonder stemrecht), Hannes Minnaar, Malcolm Singer en Einav Yarden.


Het repertoire voor het YPF concours is voor een deel vrij, maar de belangrijkste stijlperiodes moeten in verschillende rondes onderdeel uitmaken van het repertoire. Daarnaast worden onder andere specifieke werken verplicht gesteld in bepaalde rondes. De voorselectie voor het concours vindt plaats d.m.v. YouTube-inzendingen van live optredens van potentiële kandidaten. De kwart- en halve finale worden georganiseerd in het Bimhuis en de finale (en ook het traditionele jury concert, A tribute to Youri Egorov) vindt plaats in Muziekgebouw aan 't IJ te Amsterdam.

Het Liszt Concours


Het Liszt Concours Utrecht presenteert, ontwikkelt en promoot pianotalenten van over de gehele wereld. Zodoende is het een van de belangrijkste springplanken geworden naar de internationale professionele klassieke muziekscene voor jonge musici.


Het startpunt is het driejaarlijkse internationale Liszt Concours, gehouden in TivoliVredenburg, Utrecht. 


Het Liszt Concours is onderscheidend dankzij het uitgebreide Career Development Programme dat wordt aangeboden aan de prijswinnaars . 

Rolmodel voor het concours is pianist, componist en visionairFranz Liszt(1811-1886). Als eerste internationaal erkende (en verafgoodde) musicus ooit is Franz Liszt eigenhandig verantwoordelijk voor de etiquette van het huidige solorecital. Gedurende zijn gehele leven heeft een indrukwekkend aantal noviteiten ontwikkeld, van uitvoeringstechnieken tot nieuwe compositiestructuren. Zijn totale oeuvre omvat meer dan 1.000 werken, voornamelijk voor piano. Hij was tevens een sterke bepleiter van de werken van andere componisten, door het uitvoeren en promoten van onbekende werken van componisten als Beethoven, Bellini en Schubert.



The International Piano Competition for Young Musicians


The International Piano Competition for Young Musicians is held every 2 years in Enschede. This event is unique and is the only one International Piano competition for young pianists in the Netherlands. Participation is open to pianists between the ages of 10 and 20. Beside the intrinsic value of the competition it has an outstanding educational function to advance the professional development of the young pianists.


The International Piano Festival, held in the years, between competitions, organizes workshops and masterclasses, given by prominent pianists and teachers. The Competition makes it possible for its Prize winners to play solo recitals in the Netherlands and perform with an orchestra.


Het Steinway Pianoconcours 


Het Steinway Pianoconcours kent een rijke historie en bestaat al meer dan 70 jaar. Vele grote namen hebben deelgenomen aan het concours. De doelstelling van het concours is tweeledig: enerzijds stimuleert het jonge pianisten in hun spel en muziekbeleving, anderzijds biedt het jong talent een podium. Speel jij straks in het Concertgebouw?


Het Steinway Pianoconcours is een internationaal concours voor jonge, getalenteerde amateurpianisten tot 17 jaar. Het Steinway Pianoconcours wordt eens in de twee jaar gehouden in de even jaren. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, Zweden, Denemarken, Zwitserland, België, Spanje, Finland, Italië, Japan, Taiwan en China. De organisatie in Nederland is in handen van Stichting MuziekRobijn.


Het Telekom Beethoven Concours Bonn heeft twee centrale doelstellingen: het is in de eerste plaats bedoeld om jonge pianisten met uitzonderlijk talent te promoten bij het begin van hun internationale carrière. En natuurlijk levert de wedstrijd een belangrijke bijdrage aan het eren van Ludwig van Beethoven door de aandacht te vestigen op zijn genialiteit en zijn nagedachtenis te bestendigen in zijn ‘geboortestad’ Bonn.

Beethoven deed vrijwel hetzelfde door mensen te verenigen via zijn muziek. Je zou kunnen zeggen dat we hetzelfde delen culturele en sociale identiteit. Onze technologieën helpen mensen hun leven te verrijken door barrières voor gedeelde ervaringen te overwinnen, en omdat muziek een universele taal is die over de hele wereld wordt begrepen, doet muziek vrijwel hetzelfde in termen van cultuur en menselijk begrip. Elke twee jaar zie website

Carl Bechstein Foundation promoot pianospel

Het doel van de Carl Bechstein Stichting is het pianospel op brede schaal te bevorderen, vooral onder kinderen en jongeren. 


De Carl Bechstein Foundation zet zich in voor het bevorderen van de muzikale talenten van kinderen en jongeren. Het doel is om zoveel mogelijk – kansarme – jongeren piano te laten leren. Kinderen die een instrument bespelen ontwikkelen hun persoonlijkheid beter, komen goed van pas in het leven, verbeteren hun IQ en zijn sterker in de vaak koude en materialistische wereld van vandaag.


De stichting is vernoemd naar Carl Bechstein (1853–1900), de pianobouwer, oprichter van het bedrijf en beschermheer van vele muzikanten. Carl Bechstein had de visie om precies de vleugels en piano's te maken waar de muzikanten van zijn tijd – waaronder de grote Franz Liszt – naar verlangden. Ook richtte hij verschillende concertzalen op waar beroemde artiesten als Johannes Brahms en Hans von Bülow vaak speelden. Meer informatie over Carl Bechstein.


Eind 2012 bundelden twee bedrijven (C. Bechstein Pianofortefabrik AG en Kuthe GmbH, vertegenwoordigd door Stefan Freymuth) en twee particuliere weldoeners (Berenice Küpper en Karl Schulze) hun krachten om de non-profit Carl Bechstein Foundation op te richten. Lees meer onder Weldoeners.
Zie website


International Piano Competition for Young Musicians

Tijdens zulke pianowedstrijden ontmoeten jonge muzikanten andere jongeren van dezelfde leeftijd, uit verschillende landen maar met dezelfde interesses. Ze kunnen naar elkaar luisteren, van elkaar leren en proeven van het wereldniveau van pianospel. Een onvergetelijke ervaring die ze mee naar huis nemen en een blijvende bron van inspiratie zal zijn voor hun toekomstige studie. Daarom kent deze wedstrijd geen verliezers, afgezien van de behaalde resultaten. Zie website

INTERNATIONAL SCHIMMEL PIANO COMPETITION


The International Schimmel Piano Competition is organized by the Wilhelm Schimmel Pianofortefabrik GmbH in Germany and will be held in its third edition from 01 to 03 March 2024.


The competition is for pianists aged 18 to 32 who are currently undergoing or have completed professional musical training. In addition to the quality of the performance, the focus of the competition lies in the conception of the presented programme, which must follow a theme chosen by the participants.
Zie website

Franz Liszt was een van de meest vooraanstaande pianovirtuozen van zijn tijd. Hij was niet alleen een technisch briljante pianist, maar ook een vernieuwende componist die een revolutie teweegbracht in het pianorepertoire. Liszt was een van de eerste muzikanten die soloconcerten gaf en daarmee de basis legde voor het moderne pianoconcert. Zijn pianospel werd gekenmerkt door passie, virtuositeit en buitengewone expressiviteit.


De “Internationale FRANZ LISZT-wedstrijd Weimar – Bayreuth | Piano” eert de erfenis van Franz Liszt en promoot jonge talenten die in zijn voetsporen willen treden. Het concours trekt pianisten van over de hele wereld en biedt hen de kans hun repertoire en vaardigheden te presenteren aan een internationale jury en een enthousiast publiek.


De naam Franz Liszt staat voor de hoogste pianistische uitmuntendheid en muzikale toewijding. Concurrenten van over de hele wereld worden aangemoedigd om Liszts muziek in hun programma te interpreteren en zijn technische genialiteit en emotionele expressie te belichamen. De wedstrijd onderhoudt en ontwikkelt de muzikale traditie van Franz Liszt en creëert een platform voor jonge pianisten om hun talent te ontwikkelen en hun carrière vooruit te helpen.

De Internationale Beethoven Pianowedstrijd Wenen vindt plaats in 2025 inschrijvingen voor deze prestigieuze wedstrijd, georganiseerd door de Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (MDW), zijn in mei 2024 geopend. De MDWbrengt haar decennialange ervaring en expertise in de muziekwereld in en biedt een uitstekende infrastructuur en inspirerende omgeving voor de deelnemers.


Sinds haar oprichting heeft de wedstrijd zich ontwikkeld tot een belangrijk platform voor getalenteerde jonge pianisten uit de hele wereld. Deelnemers presenteren hun talent en passie voor muziek aan een internationale jury en publiek in het Weense Musikverein. In tegenstelling tot andere competities, waar een breed repertoire wordt verwacht, richt deze wedstrijd zich exclusief op de werken van Ludwig van Beethoven. Deze focus helpt jonge musici hun interpretatieve vaardigheden te verfijnen, wat essentieel is in hun muzikale opleiding.


De wedstrijd staat bekend om haar hoge muzikale standaard, strenge selectieprocedure en objectieve beoordeling door een gerenommeerde jury. Dit maakt de Internationale Beethoven Pianowedstrijd Wenen een voorbeeld voor andere pianowedstrijden wereldwijd. Deelnemers krijgen de kans om hun talenten te tonen, waardevolle feedback te ontvangen van experts en te netwerken met gelijkgestemden. Het exclusieve instrument dat gebruikt wordt, is een Bösendorfer, bekend om zijn unieke Weense klank.


De competitie draagt bij aan de ontwikkeling van de klassieke muziekscene en bevestigt haar status als een van de vooraanstaande pianowedstrijden ter wereld. Bekende laureaten zoals Mitsuko Uchida en Stefan Vladar onderstrepen de artistieke reputatie van de wedstrijd. De finale vindt plaats in de Gouden Zaal van het Weense Musikverein, begeleid door een orkest.


Artistiek directeur Jan Jiracek von Arnim benadrukt dat deze competitie jonge talenten een unieke kans biedt om hun muzikaliteit en artistieke volwassenheid te tonen. Pianisten geboren na 1 januari 1993 kunnen zich aanmelden tot 15 oktober 2024.


Jan Jiracek von Arnim, de artistiek directeur en juryvoorzitter sinds 2011, is een bekroonde pianist en professor aan de MDW. Hij heeft vele internationale prijzen gewonnen en zijn studenten zijn eveneens succesvolle prijswinnaars. Jiracek von Arnim geeft wereldwijd masterclasses en is een veelgevraagd jurylid bij internationale pianowedstrijden.







Pierre Barbizet-wedstrijd?

Pierre Barbizet, geboren in 1922 in Chili, studeerde piano aan het conservatorium van Marseille en vervolgens aan het conservatorium van Parijs, waar hij in 1944 de eerste prijs won in de klas van Armand Ferté.

In 1948 won hij de eerste prijs op het internationale concours in Scheveningen (Den Haag), voordat hij in 1949 winnaar werd van het internationale Marguerite Long-concours. In die tijd ontmoette hij de violist Christian Ferras met wie hij een van de beroemdste duo’s vormde, tot diens zelfmoord in 1982. Samen namen zij onder meer de volledige sonates van Beethoven op, maar ook sonates van Brahms, Debussy, Fauré en Frank. 


Op kamermuziekgebied werkt Pierre Barbizet ook samen met Samson François, of met fluitist Jean-Pierre Rampal. Als solist vestigde hij zich zowel met de muziek van Mozart en Beethoven als met het Franse repertoire, waarvan hij een onvermoeibare propagator werd, met name met de opname van het eerste volledige werk voor piano van Chabrier.


Vanaf 1963 nam Pierre Barbizet de leiding over het conservatorium van Marseille over, tot aan zijn dood in 1990. Hij gaf een nieuwe impuls aan de instelling en paste zijn motto toe: “geen conformisme te midden van een immense traditie”.

Als eminent leraar droeg hij bij tot de ontdekking van de talenten van vandaag, doordat hij als studenten met name Hélène Grimaud, Philippe Cassard, Jean-Yves Thibaudet, Frédéric Aguessy en zelfs Bernard d'Ascoli had.

Redactie e-mailadres: 

info@pianovrienden.nl

Pianovrienden | 2024