Margaretha Clement – Nederlandse pianiste, componiste & pianodocente

Voorwoord namens PianoVrienden


Bij PianoVrienden geloven we in de kracht van muziek als bron van verbinding, inspiratie en groei. In dit interview maak je kennis met een gepassioneerde pianiste die haar eigen weg volgt — met toewijding, nieuwsgierigheid en liefde voor het vak. Haar verhaal laat zien hoe muziek zich verweeft met het leven zelf: binnen en buiten de studie, op het podium en in het lesgeven. We hopen dat deze inkijk in haar reis je raakt, inspireert en herinnert aan waarom muziek ertoe doet.


Het interview met Margaretha Clement

De mens Margaretha Clement


Je bent geboren in Middelburg in 2000, in een muzikale familie. Hoe heeft je jeugd in Zeeland je gevormd als persoon en muzikant?


Ik heb veel geluk gehad dat ik in Middelburg ben opgegroeid. School was altijd dichtbij, de stad voelde veilig en rustig, maar ook levendig. En het strand... dat blijft iets fantastisch. Ik voel me nog steeds echt een Zeeuws meisje. De Zeeuwse nuchterheid is ook prettig. Ik kom er nog steeds vaak terug en het is fijn om er op te laden.

Muziek was er bij ons met de paplepel ingegoten. Mijn ouders zijn allebei musicus, en ook mijn broer en zus zijn die weg ingeslagen. Het is bijzonder om elkaar niet alleen te kunnen steunen, maar ook echt te begrijpen. Daar ben ik heel dankbaar voor.



Wat zijn enkele van je dierbaarste herinneringen aan je muzikale opvoeding binnen je familie


Het eerste waar ik aan denk, zijn de orgelconcerten van mijn moeder – in Nederland, maar ook in het buitenland, bijvoorbeeld tijdens onze vakanties. Mijn broer, zus en ik waren daar vaak bij. Van sommige concerten herinner ik me nog flarden. Het ervaren van die muziek en de verschillende sferen was erg bijzonder. Ik ben mede daardoor veel van César Franck gaan houden.

Een andere dierbare herinnering is hoe mijn zus en ik samen luisterden naar De Notenkraker en Het Zwanenmeer – we hadden een Barbie-dvd waar die muziek op stond. We dansten samen en maakten er een soort 'voorstelling' van voor onze ouders en grootouders, haha.

Ook speelde ik tot mijn negende viool, samen met mijn broer. Soms gingen we de straat op, vooral als er veel toeristen in de stad waren. Daar hebben we nog best wat mee verdiend trouwens! Heel leuk om aan terug te denken.



Naast muziek, welke andere passies of interesses heb je die je leven verrijken?


Ik houd me vooral bezig met creatieve zaken. Daarnaast interesseer ik me in voeding en gezondheid – daar lees ik veel over in mijn vrije tijd. Door het modellenwerk kwam ik daar vanzelf meer mee in aanraking. Soms vragen mensen om me heen, zoals vrienden of andere modellen, me om voedings- of leefstijladvies. Ik vind het echt fantastisch als ik dan een beetje kan helpen.


Een groot deel van de tijd ben ik in de studeerkamer, de sportschool of de keuken te vinden. Na het studeren vind ik het heerlijk om iets gezonds te bakken (met wat minder klassieke muziek 😉) en te experimenteren met nieuwe recepten. Ook lees en schrijf ik graag, vooral verhalen en gedichten. Daarnaast wandel ik veel – het liefst in de natuur of op het strand. En ik breng graag tijd door met mijn vriend, vrienden en familie.

Kortom: ik verveel me niet zo snel, haha.


Je interesse in Japan is tijdens je studie gegroeid. Wat fascineert je aan de Japanse cultuur en hoe beïnvloedt dit je muziek?


Tijdens mijn bachelor kwam ik via het boek Meer Zen, Minder Bubbels van Rients Ritskes in aanraking met zenmeditatie. Ik raakte enthousiast en volgde een meditatiecursus via zen.nl in Den Haag. Dit hielp me om me beter te focussen tijdens het spelen en om meer innerlijke rust te ervaren. Zen is natuurlijk sterk verbonden met de Japanse cultuur, wat mijn interesse in Japan verder aanwakkerde.

Naast meditatie fascineert vooral de Japanse levensstijl me – met name op de eilanden. Een lieve luisteraar gaf me het boekje Ikigai, dat laat zien hoe mensen daar gezond en gelukkig oud worden: eenvoudig, in verbinding met de natuur en met een optimistische blik op het leven. Dat vind ik ontzettend inspirerend. Ik denk dat wij in Europa daar nog veel van kunnen leren.


Overigens was mijn 'carrièreswitch' naar de Japanse sho een 1 april-grap die ik destijds op sociale media plaatste. Daar krijg ik nog steeds weleens vragen over. 😉

Maar een bezoek aan Japan – en dan vooral aan de eilanden – staat wel hoog op mijn lijstje.


Hoe combineer je je werk als klassiek pianist met je activiteiten als model?


De afgelopen jaren bevond ik me in de zogeheten 'development fase' als model, waarin ik vooral catwalktrainingen deed en aan mijn portfolio werkte. Vooral de shoots vond ik erg leuk: de teams zijn doorgaans heel creatief en er ontstaan vaak verrassende gesprekken. Die afwisseling houdt me ook fris voor wanneer ik weer achter de piano zit.


Een gezonde levensstijl is essentieel in de modellenwereld, maar dat vind ik sowieso belangrijk. Sporten en zelf koken kosten weliswaar tijd, maar helpen me fit te blijven, wat direct bijdraagt aan mijn energie en concentratie tijdens het studeren. Overigens is modellenwerk ook nog eens goed voor mijn houding (vooral voor mijn rug), haha!


Afgelopen maand werkte ik voor het eerst in het buitenland, in Istanboel. Het was een intensieve periode, maar ook een ongelooflijke ervaring. Ik heb er zulke lieve mensen ontmoet en er waardevolle vriendschappen aan over gehouden. Omdat ik die ervaring ten volle wilde beleven, studeerde ik tijdelijk minder. Wel kon ik regelmatig terecht bij een vriend in Istanboel die een vleugel heeft – die uurtjes voelden echt als een heilig moment in de chaos. Ik merkte toen ook dat pianospelen me houvast gaf en me hielp om alle indrukken te verwerken.


Muzikale ontwikkeling en carrière


Je begon op vijfjarige leeftijd met pianospelen. Wat trok je toen aan in het instrument?


We hadden een piano in de keuken staan. Ik was pas vier jaar, dus ik weet er niet heel veel meer van, maar ik was nieuwsgierig en hield van muziek. Die piano trok me gewoon aan, en zo ben ik begonnen met spelen. Mijn moeder gaf me mijn eerste 'lessen', maar al snel stuurden mijn ouders me naar een echte docent. Vanaf dat moment begon het balletje te rollen.



Welke componisten hebben je het meest beïnvloed in je muzikale ontwikkeling?


Op mijn negende verjaardag kreeg ik van mijn ouders een prachtige cd-box met klassieke pianomuziek. Toen ging er echt een wereld voor me open. Ik luisterde veel naar Chopin, Liszt en Ravel, en wilde die muziek dolgraag later zelf ook kunnen spelen.

Op latere leeftijd voelde ik me steeds meer aangetrokken tot de Russische school, met componisten als Rachmaninoff en Prokofjev, maar ook tot minder bekende tijdgenoten. Mijn bachelorscriptie aan University College Roosevelt heb ik geschreven over Felix Blumenfeld (1863–1931). Ik had zijn muziek per toeval ontdekt. Tijdens mijn onderzoek ging er opnieuw een wereld voor me open – namelijk die van componisten die zijn ondergesneeuwd. Wanneer ik mooie onbekende stukken ontek, voel ik me weer even dat kleine meisje dat voor het eerst prachtige pianomuziek hoorde.


Je hebt gestudeerd aan University College Roosevelt voordat je naar het Koninklijk Conservatorium in Den Haag ging. Hoe heeft deze opleiding je gevormd?


Mijn studie aan University College Roosevelt was gebaseerd op het Amerikaanse Liberal Arts and Sciences-systeem. Piano was mijn hoofdvak, maar daarnaast volgde ik vakken uit allerlei disciplines. Voor pianolessen reisde ik naar Geoffrey Madge in Den Haag. Ik volgde onder andere musicologie, psychologie, retorica en astronomie – gevarieerd dus.

De studie gaf me een academische basis en verbreedde mijn blik, zowel door het uiteenlopende vakkenpakket als door het contact met studenten van over de hele wereld. In de tweede helft van de opleiding werd voor mij steeds duidelijker dat ik me meer op de piano wilde richten. Het was pittig om intensief te studeren naast al die andere vakken. Zo meldde ik me aan bij het Koninklijk Conservatorium, waar ik werd toegelaten tot de klas van Ellen Corver.

Het laatste jaar aan UCR combineerde ik met mijn eerste jaar in Den Haag. Gelukkig kreeg ik vrijstelling voor een aantal theorie- en geschiedenisvakken die ik al had gevolgd. Na mijn afstuderen in Middelburg verhuisde ik naar Den Haag, om me daar volledig op de muziek te richten.


Kun je iets vertellen over je ervaring met het Érard Student Series-concert in Amsterdam?


Ja, dat was echt een bijzondere ervaring. Alleen al het spelen op een Érard-vleugel is iets heel anders dan op een moderne Steinway. Ik had mijn programma daar speciaal op afgestemd, met onder andere de Schubert-sonate in A groot, D. 664.

In die periode had ik een blessure aan mijn rechterarm, waardoor ik maar beperkt kon studeren. Daardoor was ik juist meer aan het componeren en schrijven geraakt. Om het concert toch door te laten gaan, stelde ik een aangepast programma samen. Ik speelde onder andere enkele eigen pianostukken, een linkerhandstuk van Godowsky, en tussen de muziek door las ik een verhaal voor dat ik zelf had geschreven – iets wat ik nog niet eerder op een podium had gedaan. Het was spannend, maar juist door de intieme sfeer pakte het goed uit.


"Muziek is voor mij een vertaling van het leven zelf — het vangt emoties, ervaringen en de menselijke conditie."



Hoe bereid je je voor op een optreden, zowel mentaal als technisch?


Allereerst moet de basis goed zijn: ik moet de stukken door en door kennen, zowel muzikaal als technisch. Dat is meestal een proces van maanden. Tijdens die periode studeer ik de stemmen apart en experimenteer ik met verschillende dynamieken en tempi. Soms speel ik passages bewust anders dan ik gewend ben of 'mooi' vind, om mijn spel flexibel te houden en mijn muzikale keuzes scherper te maken.

Die flexibiliteit is belangrijk, want ze houdt de deur open voor spontaniteit op het podium. Natuurlijk heb ik vooraf een duidelijk beeld van mijn ideale interpretatie, maar die staat nooit helemaal vast. Het hangt ook af van de vleugel, de ruimte en de sfeer in de zaal.

Vlak voor een optreden probeer ik me zo goed mogelijk in de sfeer van de muziek te brengen en me te richten op wat ik wil overbrengen. Daardoor ben ik minder met mezelf bezig en kom ik sneller in de flow.






Nawoord namens PianoVrienden


Dank voor het lezen van dit persoonlijke portret. De woorden, net als de muziek, weerspiegelen een zoektocht naar verdieping en verbinding. PianoVrienden steunt jonge musici met ambitie en hart. Blijf luisteren, blijven leren, blijf delen — dan blijft de muziek leven.

"Ik wil muziek blijven delen die uit mijn hart komt — niet alleen om mijn eigen leven te verrijken, maar ook dat van anderen."



Hoe kies je het repertoire voor je concerten?


Ik programmeer alleen stukken waar ik zelf achter sta — als ik niet overtuigd ben, vind ik het lastig om het publiek te overtuigen, en dan zie ik er ook het nut niet zo van in. Afhankelijk van het soort optreden en het publiek maak ik vervolgens een passende selectie. Ik vind het leuk om het oor uit te dagen, maar het hoeft niet alleen maar zwaarmoedig, modern of virtuoos te zijn. Juist de afwisseling maakt een programma spannend en prettig om naar te luisteren.

Mijn repertoirekeuzes gaan ook in fases. Een tijdje geleden was ik vooral bezig met zwaardere werken, zoals de tweede sonate van Prokofjev. Op dit moment trek ik meer richting het Franse en impressionistische repertoire, van onder anderen Ravel en Fauré. Ik wil graag breed georiënteerd blijven en me in meerdere stijlen kunnen uitdrukken. Meestal kom ik zelf met ideeën voor stukken, maar soms krijg ik ook suggesties van mijn docent. Elk programma groeit als het ware mee met waar ik op dat moment in mijn spel en leven mee bezig ben.


Onderwijs en pedagogiek


Je biedt privélessen aan. Wat is je benadering als pianodocent, en hoe pas je je lesmethode aan voor verschillende leeftijden en niveaus?


Voor mij is het allerbelangrijkst om een leerling te enthousiasmeren. Natuurlijk vraagt pianospelen om discipline, maar nieuwsgierigheid en plezier staan voorop. Ik werk niet met één vaste methode die ik op iedereen toepas, omdat elke leerling anders is. Sommigen hebben baat bij veel structuur, anderen hebben juist wat meer speelsheid nodig — zeker jonge kinderen. Voor hen gebruik ik vaak een pianomethode zoals Alfred, maar ik vul die graag aan met andere oefeningen.


Ik probeer aan te voelen wanneer het tijd is om bepaalde aspecten van het pianospelen aan te reiken of juist even te laten liggen. Ook doe ik altijd gehoortrainingsspelletjes, eenvoudige improvisatie-opdrachtjes en technische oefeningen, afgestemd op het niveau. Het is eigenlijk steeds opnieuw een kwestie van de leerling leren kennen en inschatten wat nodig is — met ruimte om te experimenteren.


Wat vind je het meest uitdagende aspect van lesgeven?


Lesgeven is voor mij geen kwestie van achteroverleunen, een simpele aanwijzing geven en de leerling het werk laten doen. Ik wil samen met de leerling op zoek gaan naar hoe we op de lange termijn zijn of haar potentieel zo goed mogelijk kunnen benutten.

Daarin probeer ik het proces van de leerling te begrijpen, aan te voelen hoe hij of zij in elkaar zit en wat er nodig is om verder te komen. Natuurlijk ben ik ook maar een mens, dus soms heb ik zelf dingen aan mijn hoofd, maar tijdens het lesgeven moet ik die bewust opzijzetten. Die intensiteit maakt het soms uitdagend, maar wel waardevol — vooral wanneer ik zie dat een leerling stappen zet in zijn of haar ontwikkeling.


Hoe motiveer je studenten om expressief en met gevoel te spelen?


Ik probeer een stuk altijd vanuit de muziek zelf te benaderen, niet vanuit de techniek. Daarom stel ik regelmatig vragen als: "Wat is de sfeer van dit stuk?" of "Wat probeert de componist hier te zeggen?" Die vragen hoeven ze niet per se in woorden te kunnen beantwoorden, maar ze moeten er wel over nadenken. Ook laat ik ze weleens luisteren naar opnames — zeker als ze dat uit zichzelf nog niet veel doen. Daarna bespreken we wat hen heeft geraakt, of juist niet, en waarom. Die reflectie helpt hen bewustere keuzes maken in hun spel.

Tijdens de les zeg ik soms letterlijk: "Vertel een verhaal." Muziek draait uiteindelijk om communicatie: de luisteraar moet geraakt of overtuigd worden. Voor een leerling die technisch al ver was, maar muzikaal nog wat zocht, stelde ik eens voor om boven de noten een verhaallijn te schrijven. Dat heeft hem toen geholpen om het stuk op een nieuwe manier te benaderen. Zeker bij stukken die al langere tijd worden gespeeld, kan een beeld of verhaal de interpretatie weer fris maken.


"Mijn repertoire groeit als het ware mee met waar ik op dat moment in mijn spel en leven mee bezig ben."


Welke pedagogische invloeden hebben je benadering van lesgeven gevormd?


Wat ik van mijn docenten heb geleerd, kan ik weer doorgeven aan mijn eigen leerlingen. Vooral de afgelopen acht jaar waren hierin bepalend. In die tijd kreeg ik les van Geoffrey Madge, daarna van Ellen Corver en nu van David Kuyken. Elk van hen heeft mij op een unieke manier waardevolle inzichten meegegeven die mijn manier van spelen en lesgeven beïnvloeden.

Geoffrey Madge leerde me bijvoorbeeld hoe ik effectief kan studeren – iets waar ik destijds weinig grip op had. Zo liet hij me in de Vijfde Franse Suite van Bach elke stem afzonderlijk uit het hoofd leren en zingen, wat mijn muzikale inzicht enorm verrijkte. Ellen Corver bracht me veel bij op technisch vlak, maar legde ook de nadruk op precisie: kritisch kijken naar de partituur, aanwijzingen serieus nemen en goed leren interpreteren.

Sinds een jaar studeer ik bij David Kuyken. Zijn visie op techniek, houding en klank heeft mijn spel fundamenteel veranderd. Ik ervaar nu minder spanning in mijn lichaam, kom sneller in de 'flow' en voel me tevens meer verbonden met mijn instrument.

Al deze inzichten neem ik mee in mijn lessen, waar ze passen bij mijn leerlingen. Daarnaast voeg ik mijn eigen ervaringen toe: inzichten uit boeken, andere docenten en uit de praktijk. Zo blijft mijn benadering zich steeds verder ontwikkelen.


Compositie en creativiteit


Je hebt eigen composities uitgevoerd tijdens concerten. Hoe begon je hiermee en wat inspireert je om te componeren?


Ik componeer vaak na een drukke of bewogen periode, wanneer ik weer voldoende ruimte in mijn hoofd ervaar. Wandelen helpt me om die ruimte te creëren en iets nieuws te starten, maar uiteindelijk komt inspiratie vooral uit het leven zelf. Ook de muziek die ik mooi vind en speel, beïnvloedt mijn composities. Mijn eerste stuk schreef ik in 2021, tijdens de lockdown. Ik 'woonde' toen praktisch in de Zeeuwse Muziekschool omdat ik daar zo veel studeerde. In die periode borrelden muzikale fragmenten op in mijn hoofd. Die ideeën begon ik op te schrijven, en zo ontstond uiteindelijk mijn eerste compositie. Het heeft wel een paar jaar geduurd voordat ik het ook aan publiek durfde te laten horen.


Kun je het proces beschrijven van het creëren van een nieuw stuk?


Een compositie begint bij mij nooit direct aan de piano. Vaak ontstaan ideeën wanneer ik aan muziek denk. Die ideeën, meestal korte fragmenten, probeer ik daarna achter de piano terug te vinden. Ik componeer nooit langdurig aan de piano, meestal in sessies van een halfuur tot iets langer. De ochtend, vlak voordat ik ga studeren, is vaak een goed moment, maar ook late avonden werken voor mij; die leiden vaak tot nieuwe ideeën voor de volgende dag.

Na het componeren ga ik meestal studeren of iets anders doen. Onbewust blijft het stuk dan toch in mijn hoofd rondwaren. Zo werk ik een tijd aan een stuk totdat ik ergens vastloop. Dan raak ik meestal obsessiever: de muziek blijft voortdurend in mijn hoofd, zonder einde, alsof ik een puzzel aan het oplossen ben. Tijdens zo'n fase vind ik het lastig om naast het componeren ook goed te studeren, totdat ik de 'oplossing' heb gevonden. Mede daarom componeer ik alleen als ik de ruimte daarvoor heb, want de kans bestaat dat mijn pianostudie tijdelijk minder aandacht krijgt.


Toekomstvisie en dromen


Wat zijn je langetermijndoelen als muzikant en componist?



Mijn lange termijn-doelen als muzikant en componist zijn vooral gericht op voortdurende groei, als musicus en als mens. Ik realiseer me dat ik nog veel te leren heb, ook in mijn spel. De komende twee jaar wil ik het maximale uit mijn masteropleiding bij David Kuyken halen. Daarbij wil ik me verdiepen in specifiek repertoire en zo 'goed' mogelijk worden binnen mijn eigen muzikale bereik. Daarnaast hoop ik in de toekomst veel mooie samenwerkingen aan te gaan en natuurlijk op mooie locaties te mogen spelen. Mijn blik blijft daarbij altijd openstaan voor nieuwe kansen.


Wat compositie betreft: ik wil me vooral blijven ontwikkelen zonder te veel druk erop te leggen — voor mij is het componeren in eerste plaats een persoonlijke hobby. Binnenkort ga ik aan de slag met een digitaal compositieprogramma, omdat ik tot nu toe alles met de hand schreef. Ik ben erg benieuwd hoe dit het proces zal beïnvloeden.


Hoe zie je de rol van klassieke muziek in de moderne samenleving?


We leven in een behoorlijk bewogen tijd, hoewel het leven misschien altijd wel bewogen is. Voor mij is muziek een vertaling van het leven zelf — het vangt emoties, ervaringen en de menselijke conditie. Daarom is het zo waardevol om die vertaalslag te maken en muziek te delen.

Wat me opvalt, is dat concerten, inclusief die van mijzelf, vooral door een wat ouder publiek bezocht worden. Ik zie het dan ook als mijn plicht om muziek toegankelijk te maken voor een breder publiek, inclusief jongeren. Muziek kan ontzettend veel betekenen op persoonlijk vlak: het kan troost bieden, verbinden en dienen als een uitlaatklep. Ik geloof dat mensen minder snel naar destructieve uitlaatkleppen zullen zoeken wanneer ze in verbinding met zichzelf staan via de muziek.



Wat zou je willen bijdragen aan de muzikale wereld op de lange termijn?


Op de lange termijn hoop ik anderen iets waardevols mee te kunnen geven. Muziek maakt ons menselijker en roept diepe gevoelens op, waardoor we dichter bij onszelf en bij elkaar kunnen komen. Ik wil muziek blijven delen die uit mijn hart komt, niet alleen om mijn eigen leven te verrijken, maar ook dat van anderen. In mijn concerten vind ik het bijzonder om bekend repertoire te combineren met minder bekende werken; zo nodig ik het publiek uit om ook iets nieuws te ontdekken. Daarnaast hoop ik ruimte te houden voor mijn andere bezigheden, zoals het modellenwerk, die me op een andere manier inspireren en in balans houden.

Website Margaretha Clement

Agenda Margaretha Clement

Redactie e-mailadres: 

info@pianovrienden.nl

Pianovrienden | 2025