Nikola Meeuwsen schrijft geschiedenis op de Koningin Elisabethwedstrijd 2025
Voorwoord PianoVrienden
PianoVrienden was er live bij, waar de spanning voelbaar was in elke vezel van de zaal. Twaalf topfinalisten vochten voor de hoogste eer, beoordeeld op ontelbare parameters: techniek, klankkleur, interpretatie, samenspel, timing, emotie, en zoveel meer. De jury stond voor een loodzware taak, en na het optellen van tienden, honderdsten – misschien zelfs duizendsten – kwam het verlossende oordeel: er is één winnaar. En dat is...
Nikola Meeuwsen schrijft geschiedenis op de Koningin Elisabethwedstrijd 2025
Op zaterdag 31 mei 2025 vond in Brussel de spectaculaire apotheose plaats van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano, een muzikale krachtmeting die wereldwijd bekendstaat als het summum onder de pianoconcoursen. In een week vol uitzonderlijk muzikaal talent, fabelachtige techniek en emotionele diepgang werd geschiedenis geschreven. De pas 23-jarige Nederlandse pianist Nikola Meeuwsen werd uitgeroepen tot winnaar. Daarmee is hij de eerste Nederlander ooit die deze prestigieuze titel wint.
De wedstrijd der wedstrijden
De Koningin Elisabethwedstrijd heeft sinds haar oprichting in 1937 een bijna mythische status verworven in de wereld van de klassieke muziek. Jaarlijks wisselen viool, piano, zang en cello elkaar af als focusdiscipline. De editie van 2025 stond volledig in het teken van de piano, en zoals steeds was de locatie het majestueuze Paleis voor Schone Kunsten (Bozar) in Brussel.
Twaalf finalisten uit alle windstreken waren geselecteerd na een maandenlange voorselectie en verschillende intensieve rondes. De finalisten verbleven voorafgaand aan de finaleweek in volledige isolatie in de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Waterloo, een unieke traditie om hen maximale concentratie en voorbereidingstijd te bieden.
Een week vol muzikaal vuurwerk
Van 26 tot en met 31 mei betraden elke avond twee finalisten het podium, begeleid door het Brussels Philharmonic onder de bekwame leiding van Kazushi Ono. Wat deze finaleweek zo uniek maakt, is het verplichte karakter van het eerste werk: alle kandidaten vertolkten "Music for the Heart" van de Belgische componist Kris Defoort, een expressief en modern werk vol kleur en emotie.
Na dit vrije werk volgde het hoogtepunt voor elke finalist: het zelfgekozen pianoconcert. Hier toonden de jonge pianotalenten hun technische beheersing, interpretatieve visie en artistieke overtuigingskracht.
Nikola Meeuwsen: rijzende ster
Nikola Meeuwsen, geboren in Den Haag in 2002, volgde zijn opleiding aan de School voor Jong Talent en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Momenteel vervolmaakt hij zich aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth en de Accademia Internazionale di Imola. Zijn natuurlijke muzikaliteit, verfijnde frasering en ongekunstelde podiumpresentatie maakten al vroeg indruk, met eerdere prijzen zoals de Concertgebouw Young Talent Award (2019) en de Grachtenfestivalprijs (2022).
Tijdens de finale op 28 mei bracht Meeuwsen eerst een ontroerende interpretatie van Music for the Heart. Zijn gevoel voor timing en klankkleur gaven het werk van Defoort een zeldzame diepgang. Vervolgens speelde hij Prokofievs Pianoconcert nr. 2 in g mineur, op. 16, een technisch veeleisend werk waarin kracht, poëzie en virtuositeit samenkomen. Zijn uitvoering leidde tot een staande ovatie en sprak boekdelen: dit was een kandidaat van wereldklasse.
Nikola Meeuwsen – Biografie
Nikola Meeuwsen (2002) is een van de meest veelbelovende pianisten van zijn generatie. Zijn spel wordt geprezen om zijn verfijnde klankkleur, poëtische diepgang en volwassen muzikaliteit. Op negenjarige leeftijd won hij het Steinway Concours (2012), gevolgd door het Concertgebouw Concours (2014), de Concertgebouw Jong Talent Prijs (2019) en als jongste ooit de Grachtenfestival Prijs (2022). In 2023 was hij artist in residence van dit festival.
Nikola studeert aan de Koningin Elisabeth Muziekkapel in Brussel bij Frank Braley en Avedis Kouyoumdjian, en sinds 2014 bij Enrico Pace aan de Accademia Pianistica di Imola. In januari 2024 maakte hij zijn solodebuut in het Koninklijk Concertgebouw. In januari 2025 trad hij op met het Residentie Orkest met Chopins Eerste Pianoconcert. Zijn debuutalbum verschijnt dit jaar bij Channel Classics.
Meeuwsen trad als solist op met onder andere het Nederlands Philharmonisch Orkest, Nationaal Orkest van België, Litouws Nationaal Orkest en Sinfonia Varsovia. Hij speelde onder meer pianoconcerten van Beethoven, Rachmaninoff, Prokofjev, Grieg, Clara Schumann en Tsjaikovski in zalen zoals het Rudolfinum in Praag en de Philharmonie in Dortmund.
Hij is een veelgevraagd kamermusicus en werkte samen met onder meer Noa Wildschut, Alexander Warenberg en Enrico Pace. Zijn concert in Schotland in 2023 werd door The Times beloond met vijf sterren.
In 2025 won hij als eerste Nederlander de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd voor piano. Nikola woont in Den Haag en studeert op een Bösendorfer-vleugel in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
De magie van Kris Defoort
"Music for the Heart" bleek een openbaring tijdens deze finaleweek. Kris Defoort, die bekendstaat om zijn genreoverstijgende benadering van muziek, creëerde een werk dat recht naar het hart gaat. Het bevat jazzy invloeden, delicate harmonieën en onverwachte spanningsbogen. De kracht van het werk ligt in de vrijheid die het biedt: elke pianist bracht een unieke lezing, wat de luisterervaring avond na avond boeiend hield.
Nikola Meeuwsen wist in zijn interpretatie het hart van het werk te vinden. Waar anderen mikten op effect of technische flair, koos hij voor nuance, adem en een diep doorvoelde narratieve opbouw.
Indrukwekkende organisatie
De wedstrijdorganisatie verdient niets dan lof. Alles was tot in de puntjes verzorgd: de strakke timing, de vlekkeloze logistiek, de communicatie met het publiek, de opnamekwaliteit voor de livestreams en tv-uitzendingen via VRT en NPO Klassiek. Het beeldmateriaal was subliem: warme belichting, kristalhelder geluid, en cameravoering die de emoties op de gezichten van de pianisten intiem in beeld bracht.
Niet te vergeten is de jury, samengesteld uit internationale topmusici, pedagogen en dirigenten. Hun oordeel werd geveld na eindeloze vergaderingen, waarbij het verschil tussen plaats één en twee zich wellicht uitdrukt in tienden, honderdsten, of duizendsten achter de komma. Op dit niveau is elk detail bepalend: een fractie van een seconde vertraging in de cadens, een subtiele kleurwisseling in het middendeel, een iets te felle aanslag in een tutti.
De andere laureaten
Meeuwsen was uiteraard niet de enige die schitterde. De tweede prijs ging naar de Japanse pianist Wataru Hisasue, wiens vertolking van Ravel een meesterlijke combinatie van precisie en poëtische droomwereld was. De derde prijs en publieksprijs gingen naar Valère Burnon, een Belg die zijn thuispubliek in vervoering bracht met een stomende uitvoering van Rachmaninovs Derde pianoconcert. Burnons zelfvertrouwen en charisma maakten indruk op jury en publiek.
De volledige top 6:
De erfenis van een overwinning
De hoofdprijs – de Grote Internationale Prijs Koningin Elisabeth – omvat naast een geldbedrag van €25.000 ook tal van concertuitnodigingen in binnen- en buitenland. Voor Meeuwsen betekent dit een stroomversnelling in zijn carrière: internationale tournees, opnames, festivals en soloconcerten in de grote zalen van Europa en daarbuiten.
In zijn eerste reactie noemde Meeuwsen de overwinning "onwerkelijk". "Dit voelt als een droom. Ik heb alles gegeven, maar had nooit verwacht dat ik zou winnen. Ik ben ontzettend dankbaar."
De magie blijft
Wie de finaleweek heeft gevolgd – live in Bozar, via radio of televisie – zal het beamen: de Koningin Elisabethwedstrijd is meer dan een competitie. Het is een viering van de menselijke creativiteit, discipline en artistieke expressie. Muziek als universele taal, gedeeld met duizenden luisteraars wereldwijd.
De editie van 2025 zal herinnerd worden als een van de meest inspirerende ooit. Niet alleen omwille van de uitzonderlijke prestaties, maar ook vanwege het gevoel van verbondenheid dat muziek kan geven in een tijd die daar zo naar verlangt. In de handen van Nikola Meeuwsen kreeg die verbondenheid klank, ritme en betekenis.
De toekomst van de klassieke piano heeft een nieuwe naam: Nikola Meeuwsen.
De volledige optredens van de finalisten zijn te herbekijken via de officiële website van de Koningin Elisabethwedstrijd
photo Melle Meivogel
Redactie e-mailadres:
info@pianovrienden.nl
Pianovrienden | 2024