Young Pianist Foundation
Een kwart eeuw YPF: Een ode aan jong talent en passie voor de piano
Liefde voor muziek, toewijding aan talent en een niet-aflatende zoektocht naar artistieke excellentie – dat is wat de Young Pianist Foundation (YPF) al 25 jaar drijft. Wat begon als een nationaal concours, is uitgegroeid tot een prestigieus Europees podium waar jonge pianisten zich meten met de besten, hun grenzen verleggen en hun dromen najagen.
Als PianoVrienden voelen wij ons nauw verbonden met deze missie. We hebben talenten zien ontluiken, carrières zien starten en muzikale levens zien veranderen door de bijzondere kansen die de YPF biedt. De ‘Young Virtuosi’ concertserie, de innovatieve samenwerkingen met Liszt Utrecht en de voortdurende vernieuwing van het repertoire – het zijn allemaal initiatieven die jonge pianisten ondersteunen in hun artistieke ontwikkeling.
In een tijd waarin de kunsten steeds vaker moeten strijden om aandacht en middelen, blijft de YPF een baken van inspiratie. Dankzij de steun van muziekliefhebbers, partners en sponsoren blijft deze stichting dé springplank voor een nieuwe generatie pianisten. Laten we samen blijven investeren in de toekomst van de klassieke muziek – want de wereld heeft talent nodig.
Welkom in de magische wereld van de YPF!
IN GESPREK MET INGE VAN VERSCHUER (directeur van YPF)
YPF viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum. Welke mijlpalen van de afgelopen jaren springen er voor jou uit?
YPF is uitgegroeid van een nationaal concours tot een Europees concours. Hierdoor is de vijver van talent vergroot en krijgen deelnemers meer mogelijkheden om hun 'meet your peers'-ervaring te versterken. Daarnaast is het traject voor laureaten verstevigd en meer op maat gemaakt. YPF is ook trots op de in 2020 opgezette Young Virtuosi Serie, met zes jaarlijkse concerten in De Duif in Amsterdam en zes masterclasses in Muziekhaven te Schiedam. Deze concerten en masterclasses worden zowel door de pianisten als door het publiek enorm gewaardeerd.
Welke nieuwe initiatieven of projecten staan er op de planning voor YPF in de komende jaren?
Artistiek directeur en pianist Thomas Beijer is voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkheden en eventuele aanpassingen in het repertoire dat het beste bij een concours past. Daarnaast is een samenwerking met Liszt Utrecht gestart voor het jeugdconcours, gericht op jonge pianisten van 11 tot 17 jaar.
Hoe heeft YPF zich aangepast aan de veranderingen in de klassieke muziekindustrie in de afgelopen decennia?
YPF biedt deelnemers de laatste jaren meer vrijheid bij de keuze van hun repertoire. Hierdoor ontstaat er meer diversiteit en krijgen ook hedendaagse composities meer kansen. Daarnaast vindt YPF het belangrijk om jonge Nederlandse componisten een platform te geven en vraagt YPF voor elke concourseditie een jonge componist om een nieuw werk te componeren, speciaal voor de YPF-competitie.
Kun je meer vertellen over de 'Young Virtuosi' concertserie en het belang ervan voor jonge pianisten?
Deze serie biedt een belangrijk podium aan jonge YPF-laureaten. Zij krijgen volledige vrijheid om een programma van een uur samen te stellen en dit aan het publiek te presenteren. Beide elementen zijn essentieel voor hun artistieke ontwikkeling. De concerten vinden op zondagmiddag plaats in De Duif en inmiddels is er een trouw pianominnend publiek ontstaan.
Hoe selecteert YPF de deelnemers voor de verschillende programma’s en competities?
YPF laat kandidaten eerst online een selectie van hun werk insturen. Deze inzendingen worden beoordeeld door een auditiejury, die deze keer bestaat uit Ralph van Raat, Nicolas van Poucke, Daria van den Bercken en Caspar Vos. Van de 40 inzendingen zijn 20 deelnemers geselecteerd die worden uitgenodigd naar Amsterdam te komen. Daar mogen zij zich tien dagen lang presenteren aan een gerenommeerde internationale jury, bestaande uit Severin von Eckardstein, Jean-Claude Vanden Eynden, Edith Fischer, Nino Gvetadze, Ronan O’Hora, Hannes Minnaar, Malcolm Singer en Einav Yarden.
Tijdens verschillende speelrondes, waaronder één met kamermuziek, worden de kandidaten beoordeeld. De drie finalisten treden in de finale op met het voltallige PHION-orkest en kunnen kiezen uit Beethovens pianoconcerten nr. 1-5 of het pianoconcert van Schumann. Daarnaast spelen zij een in opdracht van YPF gecomponeerd werk van componist Jan-Peter de Graaff, een wereldpremière.
Y
P
F
Wat zijn de grootste uitdagingen waarmee YPF momenteel wordt geconfronteerd en hoe gaan jullie daarmee om?
De grootste uitdaging is de financiering van het concours. Door de huidige culturele tegenwind in Nederland is het veel moeilijker geworden om fondsen te werven. Gelukkig heeft YPF een sterk netwerk van pianoliefhebbers die 'Vriend' worden van de YPF en jong talent steunen. Daarnaast hebben we diverse corporate sponsors bereid gevonden om de YPF te ondersteunen. Muziek en talent zijn onmisbaar in de wereld, en gelukkig begrijpen sommige bedrijven dat het essentieel is om jonge talenten de kans te geven het beste uit zichzelf te halen en hen te begeleiden op hun weg naar excellentie.
THOMAS BEIJER (artistiek directeur YPF)
Je won in 2007 het YPF Pianoconcours. Hoe heeft deze ervaring je carrière beïnvloed?
Toen ik het concours won, was ik 18, heel jong nog en onervaren – ik had bijvoorbeeld nog nooit met een orkest gespeeld. Juist op die leeftijd waren de concerten, masterclasses en cd-opnames (ook mijn eerste) die de YPF na het concours organiseerde, van enorme waarde wat betreft ervaring en inspiratie.
Als artistiek directeur van YPF, wat zijn je belangrijkste doelen en je visie voor de organisatie?
In lijn met wat ik hierboven zeg: podiumervaring is iets heel belangrijks voor jonge pianisten, en vooral ook inspiratie – het ontmoeten van leraren (die bij de YPF in de jury zitten of masterclasses geven) kan soms van grote invloed zijn op de ontwikkeling. In mijn geval was dat destijds Jorge Luis Prats, die ik via de YPF leerde kennen.
Hoe selecteer je het repertoire en de programma’s voor de YPF-concerten en -competities?
Ik denk dat het belangrijk is om een balans te vinden tussen de hoekstenen van het repertoire – geen jonge pianist kan zonder een pianoconcert van Beethoven – en vrijheid. Om deze reden is het repertoire in de kwart- en halve finale tamelijk vrij. Ik denk dat je je als pianist in je leerjaren in zoveel mogelijk stijlen moet verdiepen, maar dan komt er een punt waarop je kunt zeggen: ik voel me hier als een vis in het water, en hier niet. De keuze van het repertoire zegt veel over iemands muzikale persoonlijkheid.
Los hiervan vind ik dat kamermuziek niet mag ontbreken op een concours. De kandidaten in de halve finale hebben de keuze uit de twee pianokwartetten van Mozart.
En hedendaagse muziek, natuurlijk. Iedere editie is er een opdrachtcompositie die door de drie finalisten wordt gespeeld. Deze keer is die geschreven door de geweldige, nog jonge Nederlandse componist Jan-Peter de Graaff.
Hoe combineer je je eigen uitvoerende en compositiecarrière met je verantwoordelijkheden bij YPF?
Het is nu bijna twintig jaar geleden dat ik zelf aan het concours meedeed, waar ik toen ontzettend veel aan heb gehad. Ik vind het heel mooi om nu op deze manier een steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge pianisten. Mijn agenda is inderdaad vaak tamelijk vol, maar de YPF heeft een méér dan geweldig team. Inge van Verschuer en Adrian de Groen zijn onvermoeibaar – dat is nog zacht uitgedrukt. En het bestuur bestaat ook uit zeer enthousiaste mensen met een groot hart voor muziek.
Welke trends zie je momenteel in de wereld van klassieke pianomuziek en hoe speelt YPF hierop in?
Natuurlijk zijn er wel trends te bespeuren. Zo zijn er steeds meer jonge pianisten die eigen composities uitvoeren, wat volgens mij een goede ontwikkeling is. Bij de YPF, anders dan bij de meeste concoursen, wordt dit dan ook toegestaan en aangemoedigd.
Aan de andere kant is het uitvoeren van klassieke muziek uiteraard iets dat intrinsiek traditioneel is. Dat zie je ook terug in de repertoirekeuze. Het mooist is het als daar een balans in zit. Op de sonates van Beethoven raak je nooit uitgekeken – ik bedoel, over de toneelstukken van Shakespeare zeg je ook niet “nou weten we het wel” – maar het mooist is het als dat wordt gecombineerd met onbekender werk. En nieuw werk.
Welke rol spelen sponsors en partners in de activiteiten van YPF en hoe onderhouden jullie deze relaties?
Vrienden, fondsen, sponsors en partners spelen een cruciale rol in de activiteiten van de YPF. Naast financiële ondersteuning dragen zij bij aan het netwerk en de zichtbaarheid van de YPF.
YPF betrekt haar relaties op verschillende manieren, bijvoorbeeld door:
• Het bijwonen van besloten concerten en masterclasses.
• Het jaarlijkse Dinner for Excellence, waar jonge pianisten en ondersteuners elkaar kunnen ontmoeten.
YPF wordt deels ondersteund door bedrijven en stichtingen, en deels door particulieren. Een belangrijke speler hierbij is de Youri Egorov Kring, waarbij leden zich voor minimaal vijf jaar verbinden met een jaarlijkse bijdrage van €1.000. Deze structurele steun zorgt voor continuïteit in de financiering en ondersteuning van jong pianotalent.
Wat zijn de grootste uitdagingen in je rol als communicatiemedewerker en hoe overwin je deze?
Het YPF-concours vindt eens in de drie jaar plaats. Een grote uitdaging is om het concours ook in de ‘rustige’ jaren onder de aandacht te houden. Dit doen we onder andere door:
• De Young Virtuosi serie te organiseren.
• Het jaarlijkse Dinner for Excellence.
• Verschillende masterclasses en concerten.
• Actieve inzet van sociale media en nieuwsbrieven.
Daarnaast is het een uitdaging om – zeker sinds het concours in 2022 een Europese opzet kreeg – een groot aantal potentiële kandidaten te bereiken. Het is essentieel dat conservatoria in heel Europa worden bereikt en dat pianodocenten hun leerlingen aanmoedigen om zich in te schrijven. Dit blijft spannend tot op de dag van de sluiting van de inschrijvingen!
Tot slot, het publiek: klassieke muziek en pianoconcoursen bevinden zich in een nichemarkt. Het aantrekken van publiek dat niet alleen de gratis voorrondes bezoekt, maar ook bereid is om een kaartje te kopen voor de finale, blijft een uitdaging. Tegelijkertijd heeft het concours een grote aantrekkingskracht, omdat het Europees jong talent en een gerenommeerde internationale jury tien dagen lang samenbrengt in het BIMHUIS en Muziekgebouw aan ’t IJ.
Of bezoekers nu een kwartfinale meemaken, alleen het juryconcert bijwonen of alle tien concoursdagen beleven, iedereen geniet op zijn of haar manier van dit bijzondere evenement.
Bekende namen dragen bij aan de promotie van het YPF European Piano Competition, zoals:
• Thomas Beijer (artistiek directeur, winnaar Nederlandse Muziekprijs).
• Robbert Dijkgraaf (natuurkundige, oud-minister OCW en muziekliefhebber).
• Christiaan Kuyvenhoven (pianist, presentator, dirigent).
• De voltallige internationale jury, bestaande uit: Severin von Eckardstein, Jean-Claude Vanden Eynden, Edith Fischer, Nino Gvetadze, Ronan O’Hora, Hannes Minnaar, Malcolm Singer en Einav Yarden.
Nawoord door PianoVrienden
De Young Pianist Foundation is een unieke en onmisbare organisatie binnen de klassieke muziekwereld. Met een ongekende toewijding aan jong talent biedt YPF niet alleen een podium, maar ook de begeleiding en inspiratie die essentieel zijn voor de ontwikkeling van jonge pianisten. Dankzij de expertise van een internationaal gerenommeerde jury, toegewijde mentoren en een betrokken netwerk van muziekliefhebbers, blijft YPF een springplank voor de grote pianisten van morgen. De combinatie van vakmanschap, passie en visie maakt YPF tot een waardevolle pijler binnen de muziekcultuur. Wij zijn trots om deze missie als PianoVrienden te ondersteunen!
YPF European Piano Competition
26-02 t/m 01-03 Kwartfinales (GRATIS)
04-05.03 Halve Finales (GRATIS)
09-03 Grande Finale
De kwart- en halve finale worden georganiseerd in het Bimhuis en de finale (en ook het traditionele jury concert) vindt plaats in Muziekgebouw aan ’t IJ te Amsterdam.
ALEXANDER JANSEN (2005), deelnemer YPF European Piano Competition 2025
Op welke leeftijd begon je met pianospelen en wat inspireerde je om dit instrument te kiezen?
Ik begon op zesjarige leeftijd met pianospelen. Zo lang als ik me kan herinneren, was ik omringd door en betoverd door klassieke muziek. Ik hoorde bijna dagelijks de prachtige klanken van de piano. Als jong kind verstopte ik me vaak onder de vleugel van mijn moeder, om zo van dichterbij die magische klanken te mogen horen. Het was mijn favoriete plek in de woonkamer.
Er werd vaak op de piano gespeeld door mijn moeder of haar leerlingen. Het fascineerde me hoe de piano werkte en hoe de hoge, sprankelende noten contrasteerden met de donkere, onheilspellende lage noten. Het klonk als een heel orkest, en juist daarom sprak het mij als kind meer aan dan de viool, fluit of een ander solo-instrument.
In 2022 werd je geselecteerd voor de Lang Lang Scholarship. Hoe heeft deze ervaring je muzikale ontwikkeling beïnvloed?
Het hele selectieproces voor de Lang Lang Foundation en de twee jaar van mijn scholarship waren bijzondere en leerzame ervaringen.
Ik kreeg de kans om te spelen en masterclasses te volgen bij grote muzikale meesters, zoals Nikolai Lugansky, Anna Fedorova, de Engelse dirigent Marios Papadopoulos, muzikanten van het Oxford Philharmonic Orchestra en meesterpianist Lang Lang, die een ongelooflijk inspirerend persoon is – zowel op als buiten het podium.
Daarnaast kreeg ik geweldige kansen om op grote internationale podia te spelen en samen met gerenommeerde musici te werken. Zo heb ik onder andere opgetreden op Broadway in New York, bij de opening van een van de meest moderne en innovatieve kamermuziekzalen in Zwitserland, op het prestigieuze zomerfestival in Salzburg en tijdens het Oxford Piano Festival.
Kun je iets vertellen over de composities die je hebt geschreven en hoe je componeren combineert met je pianostudies?
Vanaf jonge leeftijd was het voor mij heel natuurlijk en normaal om eigen melodieën te bedenken. Ik vond het leuk om te doen en besefte later dat, als ik uitgebreider muziek wilde schrijven, ik de piano beter moest leren bespelen en noten correct moest leren noteren. Ik was toen vijf à zes jaar oud.
Toen ik eenmaal muzieknoten goed kon beheersen, groeide dit uit tot een ware passie. Op elfjarige leeftijd schreef ik mijn eerste pianokwintet. Sindsdien heb ik composities geschreven voor allerlei verschillende instrumenten en bezettingen.
Ik heb onder andere strijkkwartetten en een blaaskwintet voor piano en blazers gecomponeerd, evenals meerdere stukken voor viool en piano, een cellosonate en een suite voor viool en gitaar, getiteld Suite de Mallorca, in opdracht geschreven voor de getalenteerde jonge musici Matthijs en Adinda van Delft.
Daarnaast heb ik verschillende grote orkestrale werken geschreven in opdracht van festivals en concerten, zoals voor het Brucknerfestival afgelopen september en een aankomend werk voor het Nederlands Philharmonisch Orkest in samenwerking met musici van de Nationale Opera. Uiteraard heb ik ook diverse solopianostukken gecomponeerd.
Het afgelopen jaar heb ik een pianoconcert in e-mineur geschreven, waarin ik mijn liefde voor de piano tot uiting heb gebracht. Dit werk heb ik met veel passie en inspiratie gecomponeerd.
Toch blijft boven alles de aandacht voor mijn geliefde instrument, de piano, essentieel voor mij. Het combineren van componeren en het spelen van meesterwerken van grote componisten voelt voor mij als een natuurlijk proces. Inspiratie voor mijn composities komt vaak spontaan, bijvoorbeeld tijdens het wandelen in de natuur, tijdens reizen of soms zelfs terwijl ik piano speel.
Wat motiveerde je om deel te nemen aan het YPF European Piano Competition 2025 en hoe bereid je je voor op de verschillende rondes?
Ik heb eerder deelgenomen als jonge pianist aan dit prachtige concours en daar ontzettend veel van geleerd. Vooral de vrijheid in de repertoirekeuze spreekt mij enorm aan.
De selectie van muziek uit de 20e eeuw is zeer ruim en biedt talloze mogelijkheden om bijzondere, geniale werken uit te voeren. Daarnaast is de kans om kamermuziek te spelen in de tweede ronde voor mij een geweldige ervaring. De mogelijkheid om samen met andere musici op dit prestigieuze concours te spelen, vind ik ontzettend waardevol. Dit jaar is de keuze tussen de pianokwartetten van Mozart een prachtige toevoeging, die ik persoonlijk erg mooi vind.
Bij het samenstellen van mijn programma kies ik altijd stukken die mij diep raken en werk ik zorgvuldig aan elk detail. Het mooiste moment in mijn voorbereiding is uiteraard de kans om live op te treden voor het publiek en de jury. Als pianist en musicus geeft het mij de grootste voldoening om de muziek van deze geniale componisten te mogen vertolken.
Welke componisten of stukken speel je het liefst en waarom?
Dit is geen gemakkelijke, maar een zeer interessante vraag. Mijn muzikale palet is breed en reikt van de barok tot hedendaagse muziek. Toch moet ik Bach, Mozart en Beethoven noemen als de ankers binnen mijn muzikale wereld.
Daarnaast heb ik een bijzondere liefde voor de "dichter van de piano," Frédéric Chopin. Ook de kleurrijke composities van de grote Spaanse componisten Manuel de Falla en Isaac Albéniz spreken mij enorm aan.
ADRIAN DE GROEN (communicatiemedewerker Young Pianist Foundation)
Wat zijn de belangrijkste communicatiestrategieën die YPF gebruikt om zijn evenementen en programma’s te promoten?
Wij hanteren verschillende strategieën om ons concours en andere evenementen onder de aandacht te brengen. Denk daarbij aan:
Hoe bereikt YPF een breder en jonger publiek voor klassieke pianomuziek?
YPF zet zich actief in om een breder en jonger publiek te bereiken voor klassieke pianomuziek via diverse initiatieven:
.
Kun je iets vertellen over de rol van sociale media in de promotie van YPF en zijn artiesten?
Door het gebruik van Instagram, LinkedIn en YouTube deelt YPF regelmatig updates, aankondigingen en optredens van jonge pianotalenten. Dit vergroot niet alleen de zichtbaarheid van de talenten en de YPF, maar trekt ook een breder en jonger publiek aan voor klassieke pianomuziek.
Met storytelling die aansluit bij de doelgroep, visuele content en zelfs radiospots en streaming, promoten we jonge pianotalenten en proberen we een breed publiek te enthousiasmeren voor klassieke pianomuziek.
Hoe gaat YPF om met de concurrentie van andere culturele evenementen en organisaties?
YPF vaart een eigen koers en onderscheidt zich door unieke evenementen te organiseren, zoals de Young Virtuosi serie, waar jonge top-pianisten spelen op de vleugel van de legendarische pianist Youri Egorov in De Duif, Amsterdam.
Al 25 jaar communiceert YPF haar kernwaarden en missie helder: het selecteren, investeren en lanceren van jong talent.
Redactie e-mailadres:
info@pianovrienden.nl
Pianovrienden | 2024