Het is altijd een prachtig moment als een student zegt: "Wauw, dat was eigenlijk makkelijker dan ik dacht!"
Geoffrey Madge
Voorwoord
PianoVrienden is zeer vereerd dat Geoffrey Madge de tijd nam voor een interview. Als pianist, docent en masterclassdocent behoort hij tot de grootsten binnen de pianowereld. Zijn hele leven staat volledig in het teken van de piano; hij ademt muziek, letterlijk en figuurlijk. Zijn repertoire is immens, zijn technische kennis ongeëvenaard, en zijn huis weerspiegelt zijn diepe liefde voor alles wat met pianospelen te maken heeft. Geoffrey Madge beschikt over een uitzonderlijk muzikaal en empathisch vermogen, waarmee hij elke leerling weet te doorgronden en op de juiste manier te begeleiden. Zijn passie om zijn enorme kennis en ervaring door te geven aan de volgende generatie is bewonderenswaardig. PianoVrienden had het voorrecht om naast zijn twee prachtige Steinway-vleugels te staan, om niet alleen te horen wat Geoffrey te vertellen had, maar ook zijn bevlogenheid te ervaren. Wij zijn hem bijzonder erkentelijk voor deze inspirerende mogelijkheid.
Biografie & Opleiding
Je begon met pianospelen op achtjarige leeftijd. Wat herinner je je van die vroege lessen, en wat trok je aan in het instrument?
Mijn eerste interesse voor de piano begon toen ik mijn moeder Liszt’s Hongaarse Rapsodieën hoorde spelen.
Ik herinner me dat mijn pianolerares zei dat ik de muziekboeken die ze me gaf niet zo snel moest afwerken, omdat dat duur werd voor mijn ouders.
Ik speelde elk nieuw boek binnen enkele dagen uit!
Hoe heeft jouw ontmoeting met Benno Moiseiwitsch jouw muzikale pad beïnvloed?
Toen ik twaalf jaar oud was, nam mijn moeder me mee naar een pianorecital van Benno Moiseiwitsch.
Dat veranderde mijn hele leven.
Ik herinner me nog steeds elke noot, de klank, en de manier waarop hij speelde.
Wat motiveerde je om in 1963 naar Europa te verhuizen, en waarom koos je ervoor om je in Nederland te vestigen?
Ik had alle belangrijke wedstrijden in Australië gewonnen, waaronder een Bach-kampioenschap en de belangrijkste Australische competitie in Sydney, waar ik op negentienjarige leeftijd de eerste prijs won met Brahms' Tweede Pianoconcert.
Daaropvolgend spoorden de directeur van het conservatorium (prof. John Bishop) en mijn leraar (Clemens Leske, een leerling van Edwin Fischer) mij aan om naar Europa te gaan om mijn studies voort te zetten.
Welke impact hadden jouw studies bij Eduardo del Pueyo en Géza Anda op jouw muzikale ontwikkeling?
Ik vertrok naar Zwitserland en deed auditie bij Géza Anda.
Ik wist niet dat er zo'n zestig pianisten auditie deden! Gelukkig werd ik samen met drie anderen geselecteerd.
Ik werkte intensief aan Brahms’ Tweede Pianoconcert met hem.
Later studeerde ik ongeveer twee jaar bij Eduardo del Pueyo in Brussel.
Géza Anda had een bredere invloed op mijn spel, vooral op het gebied van interpretatie en het ontwikkelen van een zangrijke aanslag, terwijl del Pueyo mij leerde hoe je een mooie klank op een zeer economische manier kon produceren.
Repertoire & Artistieke Visie
Je staat bekend om het uitvoeren van veeleisende werken zoals Sorabji’s Opus Clavicembalisticum. Wat trekt je aan in zulke complexe composities?
Tijdens mijn lessen in Australië kreeg ik van een oudere leerling van Busoni de opdracht om Busoni’s Toccata te studeren — een van zijn moeilijkste werken.
Dat wekte mijn interesse voor zogenaamd 'onspeelbaar' repertoire.
Toen ik boeken over muziek las, kwam ik de naam Sorabji tegen — bekend om zijn onmogelijke werken en zijn verbod op uitvoeringen.
Nieuwsgierig bestelde ik zijn muziek uit Londen, waaronder de enorme partituur van Opus Clavicembalisticum.
Ik begon te oefenen en hoewel mijn collega’s dachten dat ik gek was, speelde ik uiteindelijk een groot deel voor mijn eindexamen aan het conservatorium.
Hoe was jouw ervaring met het uitvoeren van Opus Clavicembalisticum, en hoe heb je je voorbereid op zo'n monumentaal werk?
Dat is moeilijk kort uit te leggen.
Ik werd uitgenodigd voor een recital tijdens het Holland Festival, maar moest eerst Sorabji's toestemming krijgen — iets wat vele beroemde pianisten geweigerd was.
Door een samenloop van omstandigheden mocht ik hem bezoeken. Hij had een BBC-opname van mij gehoord en was onder de indruk, waarna ik toestemming kreeg om (een deel van) het werk uit te voeren.
Tijdens mijn eerste bezoek speelde ik een aanzienlijk deel voor hem. Zijn opmerking was: "Ik wist niet dat het zo'n goed stuk was."
De voorbereiding vereiste speciale strategieën: elk extreem moeilijk gedeelte afzonderlijk aanpakken, vaak nieuwe vingerzettingen creëren.
Er stonden twee concertvleugels klaar op het podium, microfoons voor de live-uitzending, en zelfs een tafel met water en een handdoek — voor het geval ik zou instorten!
Gelukkig zorgde het grote publiek voor een geweldige avond.
Je gaf de eerste volledige uitvoering van Skalkottas' 32 Pianostukken. Wat fascineerde je in zijn muziek?
Tijdens een festival in Athene, waar ik werken van Xenakis uitvoerde, verwierf ik een reputatie als uitvoerder van zeer complexe muziek.
De belangrijkste muziekagent van Griekenland vroeg mij om naar Skalkottas' 32 stukken te kijken. Niemand had ze nog allemaal uitgevoerd.
Ik besloot dat het mogelijk was en kreeg de uitnodiging om ze integraal uit te voeren.
Skalkottas is een nationale held in Griekenland, en hij werd later een belangrijke figuur in mijn opnamecarrière — met drie van zijn pianoconcerten opgenomen voor BIS.
Hoe benader je de interpretatie van componisten als Xenakis, Godowsky en Busoni?
Elk van hen vereist een totaal andere aanpak.
Xenakis vraagt bliksemsnelle horizontale bewegingen zonder naar het klavier te kijken, en verschillende dynamiekniveaus per noot — bijna een elektrische techniek.
Godowsky vraagt om een spel gebaseerd op zwaartekracht en natuurlijke ontspanning.
Busoni vertegenwoordigt een visionaire stijl, de oorsprong van een moderne pianistische school.
Mijn fascinatie voor hem leidde tot mijn 6-cd-project voor Philips.
Je maakte een indrukwekkende opname van Busoni’s pianowerken. Wat spreekt je zo aan in zijn muziek?
Zelfs zijn vroege werken, zoals de 24 Preludes die hij op tienjarige leeftijd schreef, tonen ongelooflijke technische vaardigheid.
Wat mij vooral inspireert, is zijn visionaire fantasie.
Sorabji kende Busoni persoonlijk en speelde zijn sonate voor hem, wat mij hielp een dieper inzicht te krijgen in Busoni's speelstijl.
Ik heb door de jaren heen verschillende essays over dit onderwerp geschreven.
Hoe combineer je het spelen van bekende klassieke werken met het promoten van minder bekende of hedendaagse muziek?
Door complexe werken te spelen, krijg je diepere inzichten in de klassieke meesterwerken.
Het roept vragen op: hoe presenteren we het hele spectrum van muziekgeschiedenis aan een modern publiek?
Deze vraag werd een inspiratiebron voor mijn masterclasses en de recitalserie The Art of Listening.
Pedagogiek & Educatie
Als voormalig professor aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, wat zie je als de belangrijkste elementen in de opleiding van jonge pianisten?
Als de docent geïnspireerd is, zal hij of zij vanzelf de student inspireren.
Een sterke technische basis is vervolgens essentieel. Een fantastische techniek is absoluut noodzakelijk, zeker gezien het hoge niveau dat tegenwoordig op het concertpodium wordt verwacht.
Wanneer deze basis is gelegd, is het belangrijk om studenten te laten kennismaken met de prachtige momenten die in het grote repertoire te vinden zijn — van de pre-barok tot hedendaagse muziek.
Nieuwsgierigheid is essentieel: het bestuderen van legendarische uitvoerders, hoe zij speelden, en waarom.
Welke filosofie volg je in je masterclasses, en hoe probeer je studenten te inspireren?
Allereerst creëer ik een sfeer waarin de student zich volledig op zijn gemak voelt — de juiste omgeving is cruciaal voor het beste resultaat.
Mijn doel is om een dialoog op te bouwen en om te luisteren naar volledige stukken, om te ontdekken wat er goed overkomt, zowel volgens de partituur als passend bij het karakter van de student.
Daarna werken we samen aan de aspecten waar de student moeite mee heeft, en vieren we de inspirerende passages in de muziek.
Het is altijd een prachtig moment als een student zegt: "Wauw, dat was eigenlijk makkelijker dan ik dacht!"
Ik probeer altijd belangstelling te wekken voor de interpretaties van legendarische musici — daar kunnen we nog steeds veel van leren.
Hoe belangrijk vind je het dat jonge pianisten zich onderdompelen in zowel traditioneel als modern repertoire?
Ik vind het enorm belangrijk — en niet alleen het klassieke en moderne repertoire, maar alles vanaf de late 17e eeuw tot vandaag.
Kun je een gedenkwaardig moment uit je onderwijscarrière delen dat je bijzonder heeft geraakt?
Er zijn veel prachtige pianisten geweest die hebben deelgenomen aan mijn masterclasses en lessen aan het conservatorium.
Sommige optredens staan mij nog levendig bij.
Verschillende van deze pianisten hebben later prijzen gewonnen op internationale concoursen.
Website Geoffrey Madge
Muzikale Filosofie & Interpretatie
Je zei ooit dat "Bach in het DNA van elke pianist zit." Kun je dat uitleggen?
Bach heeft alles beïnvloed in de westerse muziekwereld — het is een wonder dat dit vandaag de dag nog steeds zo is.
Je zou kunnen zeggen dat Bach in het DNA van elke musicus zit.
Zijn werk blijft de beste studie voor pianisten: het gebruik van contrapunt, de expressieve mogelijkheden — het blijft ongelooflijk modern.
Hoe benader je de interpretatie van werken van componisten als Bach en Beethoven in vergelijking met hedendaagse componisten?
Ze vereisen een andere fysieke benadering van het klavier, mede vanwege de verschillen in instrumenten.
De klavecimbel, clavichord en vroege fortepiano vragen elk om een specifieke aanslag en tempo.
Bijvoorbeeld: op een klavecimbel klinkt te snel spelen onnatuurlijk.
Ook bij Mozart moeten we bedenken hoe het zou hebben geklonken op een fortepiano uit zijn tijd, in plaats van stukken gedachteloos te snel te spelen op een moderne vleugel.
Uiteindelijk is het belangrijk om de logica achter de muziek te vinden, zodat het publiek het verhaal van een stuk kan volgen, ongeacht de periode.
Wat is jouw visie op de rol van de pianist als interpreet versus als componist?
Door nauw samen te werken met componisten en zelf ook te componeren, heb ik gemerkt dat componisten vaak anders uitvoeren dan pianisten die niet componeren.
Componisten begrijpen uit eigen ervaring welke elementen in een werk essentieel zijn — soms op manieren die uitvoerende musici over het hoofd kunnen zien.
Hoe beïnvloedt jouw ervaring als componist jouw interpretatie van bestaande werken?
Het heeft mij enorm beïnvloed.
Als componist-pianist zoek ik naar bijzondere momenten in de muziek die aangeven dat je bijvoorbeeld meer ruimte moet nemen.
Ik geloof dat we in onze uitvoeringen de frasering moeten laten "ademen".
Tegenwoordig klinkt veel muziek gehaast en oppervlakkig — net als het leven zelf.
Bovendien: hoe verder je in een concertzaal van de piano zit, hoe sneller de muziek lijkt te klinken.
Daarom is het belangrijk om de tijd te nemen en de muziek natuurlijk te laten ontvouwen.
Compositie & Creativiteit
Je hebt verschillende werken gecomponeerd, waaronder het ballet Monkeys in a Cage. Wat inspireerde je om dit werk te schrijven?
Ik werkte samen met de Australische choreograaf Don Asker om Monkeys in a Cage te creëren voor het Australische Balletgezelschap.
Het werk had meer dan 30 opvoeringen in het Sydney Opera House.
Het was een controversieel ballet omdat het nieuwe elementen introduceerde in de traditionele balletwereld.
De muziek was complex, maar bereikte toch een breed publiek.
Hoe benader je het componeren van nieuwe werken in vergelijking met het interpreteren van bestaande stukken?
Bij het interpreteren van oudere werken probeer ik me voor te stellen hoe ze geklonken moeten hebben bij de eerste uitvoering — stap voor stap opnieuw ontdekken, bijna naïef.
Bij het componeren is het proces vaak vergelijkbaar, maar moderne werken vragen vaak om extra aandacht voor complexe ritmes.
Welke thema’s of ideeën probeer je uit te drukken in je eigen composities?
Ik probeer beelden te creëren of een verhaal te vertellen met mijn muziek.
Hoe zie je de relatie tussen componist en uitvoerder in de hedendaagse muziekwereld?
Ik vind het geweldig wanneer jonge musici samenwerken met levende componisten — zelfs nieuwe werken laten componeren.
Beide partijen kunnen veel van elkaar leren.
Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat de compositie wordt uitgevoerd en gaat leven.
Internationale Carrière & Ervaringen
Je hebt in veel landen en op vele festivals opgetreden. Zijn er specifieke optredens die een blijvende indruk op je hebben gemaakt?
Optredens in Londen, Chicago, Montreal, Athene en Berlijn hebben prachtige herinneringen achtergelaten.
Sommige uitvoeringen zal ik nooit vergeten: zoals het spelen van Busoni’s Pianoconcert tijdens het Holland Festival in het Concertgebouw, en mijn uitvoeringen van Sorabji’s Opus Clavicembalisticum.
Het Festival van Nieuwe Muziek in Middelburg, waar ik samenwerkte met Ad van’t Veer, was ook altijd een spannende ervaring.
Hoe verschilt de ontvangst van hedendaagse muziek tussen verschillende landen en culturen?
Dat verschilt sterk.
Elk land heeft zijn eigen culturele achtergrond, en het publiek reageert verschillend op hedendaagse muziek — sommige zijn ontvankelijker dan andere.
Deze diversiteit maakt het reizen en optreden juist zo verrijkend.
Wat waren de grootste uitdagingen in jouw internationale carrière, en hoe heb je die overwonnen?
Zonder twijfel was het voorbereiden en uitvoeren van Sorabji’s Opus Clavicembalisticum een enorme uitdaging.
Hoe bereid je een werk voor van bijna vier uur, zonder onderweg in te storten?
Dat vereiste een zeer nauwkeurige en methodische aanpak.
Ook het opnemen van Busoni’s complete pianowerken voor Philips was een groot project.
Als docent was het een blijvende uitdaging — en verrijking — om om te gaan met de uiteenlopende perspectieven van studenten uit verschillende culturen.
Toekomst & Reflectie
Hoe zie je de toekomst van klassieke muziek en de rol van de pianist daarin?
De wereld verandert snel.
De mogelijkheden van internet en streaming kunnen concertzalen leegtrekken — iets wat Glenn Gould lang geleden al voorspelde.
Toch blijft de ervaring van een live concert, samen met anderen, iets magisch en onvervangbaars.
Wat zijn je huidige projecten of plannen voor de nabije toekomst?
Ik bereid enkele nieuwe cd-opnames voor, kijk ernaar uit om meer masterclasses te geven, en om verder samen te werken met getalenteerde pianisten.
Daarnaast geniet ik van lezen en van het ontdekken van het leven zoals het zich ontvouwt.
Als je terugkijkt op je carrière, waar ben je het meest trots op?
Ik ben trots op de hulp die ik componisten heb kunnen bieden om hun werken aan een geïnteresseerd publiek te presenteren.
Welke boodschap wil je meegeven aan de volgende generatie musici?
Onthoud dat je er niet alleen voor staat — niet alleen dankzij je collega’s, maar ook dankzij alle mensen die je hebben gesteund en je hebben gevormd tot wie je nu bent.
Ik ben hen voor altijd dankbaar.
Wat hoop je dat je muzikale nalatenschap zal zijn?
Dat ik in mijn carrière een zoekende musicus ben geweest — iemand die nooit compromissen sloot, en die altijd geloofde dat we meer kunnen bereiken dan we zelf denken.
Small things have often the most effect.
Met een levenslange carrière als internationaal concertpianist, gepassioneerd docent en gevraagde masterclassgever, deelt Geoffrey Madge nu zijn persoonlijke en diepgaande inzichten in pianospel. In deze nieuwe rubriek biedt hij compacte, praktische suggesties – geboren uit jarenlange ervaring – voor zowel beginnende als gevorderde pianisten. Deze “Madgic Piano Inzichten” zijn geen vaste regels, maar speelse uitnodigingen tot experiment en ontdekking. Zie Madgic tips
Nawoord
PianoVrienden bedankt Geoffrey Madge van harte voor zijn inspirerende bijdrage. Zijn enorme kennis, passie en toewijding aan de piano zijn een bron van inspiratie voor velen. Zijn vermogen om generaties te verbinden via muziek is indrukwekkend. Wij koesteren deze ontmoeting en hopen dat zijn inzichten nog velen zullen inspireren.
Redactie e-mailadres:
info@pianovrienden.nl
Pianovrienden | 2024